Seplenieniem (sygmatyzmem) międzyzębowym nazywamy nieprawidłową wymowę jednej lub wielu spółgłosek dentalizowanych (ś ź ć dź s z c dz sz ż cz dż) polegającą na wsuwaniu języka pomi[...]
Potoczne rozumienie terminu „seplenienie” zazwyczaj odbiega od prawidłowej definicji tego pojęcia. Seplenieniem nazywamy, często błędnie, jakiekolwiek odstępstwo od normy wymawiani[...]
Oddychanie jest skomplikowanym procesem, stanowiącym jedną z podstawowych czynności organizmu. Chociaż często sobie tego nie uświadamiamy, od prawidłowego oddechu zależy nie tylko [...]
Na prawidłowy rozwój mowy dziecka istotny wpływ mają umiejętności manualne malucha. Zdolności motoryczne, a więc motoryka mała, czyli najprościej mówiąc – sprawność dłoni i palców.[...]
Zaburzenia słuchu fonematycznego mają niezwykle duży wpływ na rozwój i rozumienie mowy. Jeżeli zauważamy u dziecka problemy z rozróżnianiem głosek czy dźwięków oraz inne oznaki zab[...]
Właściwy przebieg rozwoju mowy uwarunkowany jest zarówno czynnikami biologicznymi, jak i społecznymi. Dziecko nabywa zdolności językowe i komunikacyjne stopniowo, a proces ten jest[...]
Pojęcie słuchu fonematycznego jest ściśle związane z definicją mowy. Słuch fonematyczny wpływa na jej rozumienie i rozwój u dzieci, dlatego ważne jest, by był on jak najbardziej ro[...]
Każdy, kto chociaż raz pracował z dziećmi, wie, jak trudnym zadaniem jest opanowanie dwudziestoosobowej grupy pełnych energii trzecioklasistów. Jakiś czas temu opiekowałam się właś[...]
Dlaczego tak ostro? Inspiracją do artykułu była wypowiedź pewnego mężczyzny, który tak właśnie opisał siebie:
„Porównując swój ryj do twarzy mężczyzn z mojej rodziny, zauważyłem is[...]
Na co dzień zapominamy o tym, ile zawdzięczamy poszczególnym zmysłom i jak skomplikowany jest proces ich rozwoju. Rodzice często nie uświadamiają sobie, że w ogóle powinni lub też [...]
Jedną z głównych przyczyn wad wymowy u dzieci jest infantylne połykanie. Co to oznacza w praktyce? To sposób połykania śliny z językiem ułożonym płasko na dnie jamy ustnej, przetrw[...]
Mowa i muzyka – co mają wspólnego?
Zarówno mowa, jak i muzyka towarzyszą człowiekowi niemal przez całe życie. Już w okresie prenatalnym dziecko reaguje na otaczające je dźwięki. Ja[...]
Wcześniejszy artykuł uświadomił nam, jak ważne jest, żeby mówić do dzieci, nie zniekształcając głosek. Staraliśmy się z całych sił, mówiliśmy ładnie, wyraźnie, a dziecko i tak nie[...]
Wada wymowy to nieprawidłowa artykulacja głosek. Jest to wymawianie tych dźwięków inaczej, niż określa to ogólnie przyjęty wzorzec. Wyróżniamy wiele wad wymowy, a każda z nich posi[...]
Geny, zawierające zakodowany projekt naszych cech indywidualnych, decydują o tym, kto z nas jest kobietą, a kto mężczyzną. Kobiety różnią się od mężczyzn każdą komórką swego ciała.[...]
Martwić nie, ale działać. Do 27 miesiąca życia dziecko powinno używać od kilkudziesięciu do kilkuset słów. Ilu mądrych, tyle mądrości :-). Każde dziecko rozwija się we własnym, ind[...]
Wypowiadamy dziennie kilka, kilkanaście tysięcy słów. Budujemy setki zdań i bardziej złożonych wypowiedzi. Nie każde tworzone przez nas teksty są wypowiadane płynnie. U każdego uży[...]
Światowa Organizacja Zdrowia w rezolucji z 2001 roku zarekomendowała „wyłączne karmienie piersią przez pierwszych pełnych sześć miesięcy życia”. Według organizacji takie karmienie [...]