Muzyka dla dzieci – jak słuchanie muzyki wspiera rozwój najmłodszych?

Barbara Iwaszko Barbara Iwaszko

Muzyka dla dzieci – jak słuchanie muzyki wspiera rozwój najmłodszych?

Każdy, kto chociaż raz pracował z dziećmi, wie, jak trudnym zadaniem jest opanowanie dwudziestoosobowej grupy pełnych energii trzecioklasistów. Jakiś czas temu opiekowałam się właśnie takimi ananasami. Część dzieci rozpierała energia, podczas gdy inne nieśmiało rozglądały się po sali i starały się nie wychylać. Próbowałam zachęcić je do wspólnej zabawy, ale to jeszcze bardziej podzieliło grupę na liderów i wycofanych.

Nagle wpadł mi do głowy banalny, lecz – jak się później okazało – zaskakująco skuteczny pomysł: „Nauczymy się nowej piosenki!”. Do znanej wszystkim melodii z pewnej bajki ułożyliśmy tekst pasujący do tematu naszego przyjęcia. W jednej chwili dzieci zaczęły ze sobą współpracować, wymyślać kolejne zwrotki, tańczyć i wspaniale się bawić!

Okazało się, że to bardzo muzykalna klasa, w której, moim zdaniem, kryje się wielu utalentowanych artystów, a piosenka stała się naszym małym hymnem, powtarzanym po każdej zabawie. 

Muzyka łagodzi obyczaje i wspiera rozwój

Mówi się, że muzyka łączy ludzi, łagodzi obyczaje, ale nie każdy wie, że może zdziałać wiele dobrego w rozwoju naszych pociech. Dlatego dzisiaj pokażę, jakie są zalety umuzykalniania dzieci już od najmłodszych lat.

Tym, co pierwsze rzuca się w oczy, jest to, że maluchy mające kontakt z muzyką bardziej rozwijają swoją kreatywność. Przy słuchaniu piosenek czy utworów oczyma wyobraźni przenosimy się w miejsce, z którym nam się kojarzy dana melodia. Mamy przed oczami wykonawców i na swój własny sposób interpretujemy każdy dźwięk. U dzieci jest podobnie. Tu przechodzimy do kolejnej ważnej zalety – rozwoju umiejętności poznawczych i społecznych.

Skupienie i podzielność uwagi podczas słuchania i analizy utworu, śpiewu, tańca lub gry na instrumentach, zdolności pamięciowe i analityczne przydają się w edukacji ogólnej, na przykład w matematyce, kiedy trzeba zrozumieć podstawowe zasady wykonywania operacji, czy w nauce języków obcych, gdzie ważne jest wsłuchanie się w ich melodię.

Nauka wyrażania własnego zdania, mówienia o emocjach i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami z grupą bardzo integruje jej członków, poprawia samoocenę dziecka i przygotowuje je do świadomego uczestniczenia w życiu społecznym. 

Ruch to zdrowie, oczywiście, co świetnie widać, kiedy zwróci się uwagę na prawidłowe ułożenie ciała malucha podczas pląsania. Taniec od najmłodszych lat może pełnić funkcję gimnastyki korekcyjnej, uczyć równowagi i koordynacji ręka oko, i zapobiegać wadom postawy czy płaskostopiu. Na zajęciach z muzyki dzieci uczą się również prawidłowej wymowy – zarówno jeśli chodzi o dykcję, prawidłowy oddech i akcentowanie słów.

„Ale czy moje dziecko sobie poradzi? Przecież nie każdy musi być utalentowany muzycznie”. Oczywiście, talent to zdolności ponadprzeciętne, do tego biologicznie uwarunkowane i tylko mała część społeczeństwa go posiada, ale przeciętne uzdolnienia, pozwalające na amatorskie zajmowanie się muzyką, ujawnia znaczna większość ludzi.

Dzieci już od najmłodszych lat wykazują potrzebę aktywności muzycznej, która oprócz wspaniałej zabawy, kształtuje w nich wrażliwość artystyczną, rozwija intelektualnie, wspomaga rozwój psychomotoryczny i może dać szansę na rozwój ukrytego talentu!

Aktualne zapisy

Źródła:

 http://majery.pl/program.html (rehabilitacja przez taniec)

 http://kompozytornia.pl/aktualnosci/po-co-umuzykalniac-dziecko-49 (zalety umuzykalniania)

http://sp32.torun.pl/publik/publ1306.pdf (zajęcia umuzykalniające)

Nim dziecko pójdzie do szkoły, czyli na co zwrócić uwagę przy wyborze szkoły podstawowej Czy Twoje dziecko może mieć zaburzony słuch fonematyczny?