Superfoods: Spirulina

styczeń 2018
Agnieszka Reptowska Agnieszka Reptowska

Superfoods: Spirulina

Nauka dietetyki nieodmiennie kojarzona jest w dzisiejszych czasach z suplementami diety. Ich dostępność nie ogranicza się tylko do aptek czy sklepów zielarskich. Możemy je nabyć również w zwykłych marketach spożywczych. Tylu, ilu jest zwolenników ich przyjmowania, tylu jest również przeciwników, dlatego suplementy są zawsze gorącym tematem do dyskusji. Trwają batalie na temat racjonalności przyjmowania sztucznych dodatków do diety. Zapominamy jednak, że dostępna jest szeroka gama produktów naturalnych, których właściwości zadowolą nie jednego użytkownika.

Pomimo faktu, że omawiany poniżej produkt spożywczy należy do najstarszej formy życia naszej planety i jest uznany w Azji, to w Europie zyskał na popularności całkiem niedawno. Dla wielu znak zapytania, dla innych stałe źródło cennych składników odżywczych w diecie. Mowa o spirulinie. Czym tak zachwyca?

Spirulina to rodzaj niebiesko-zielonej mikroalgi, która swą nazwę wzięła od kształtu, którym się charakteryzuje. Jest organizmem jednokomórkowym, ma miękkie ściany komórkowe, niewiele celulozy, przez co jest dobrze trawiona jako pożywienie. Przez swoje właściwości klasyfikowana jest jako nutraceutyk, żywność funkcjonalna, a zwyczajowo jako superfoods.

Ilość dostępnego w niej białka oscyluje w granicach 60–70% i do tego cechuje się wysoką strawnością, stąd stała się niekonwencjonalnym źródłem tego makroskładnika w diecie. Zawiera pełną gamę aminokwasów z tej grupy, które są dla człowieka niezbędne, gdyż organizm nie ma możliwości wytworzenia ich samemu. W skrócie – dostarczają tego, co najlepsze dla poprawnego funkcjonowania wszelkich procesów metabolicznych w ciele, ma właściwości prozdrowotne.

Kolejną fascynującą cechą spiruliny jest znaczna zawartość beta-karotenu. Znaczna, gdyż przewyższa ilością pozostałe, znane źródła pochodzenia, takie jak: marchewka, pietruszka czy morele. Działa regenerująco i usprawnia działanie układu odpornościowego.

Stanowi najcenniejsze źródło kwasu gamma-linolenowego (GLA), który jako niezbędny nienasycony kwas tłuszczowy powinien być dostarczany wraz z pożywieniem. GLA przydatne jest tym z nas, którzy niekoniecznie dbali dotychczas o dobrą dietę (znaczna ilość cukru, fast food), pili zbyt duże ilości kawy, alkoholu czy dodatkowo zmagają się z niedoczynnością tarczycy, astmą, atopowym zapaleniem skóry, chorobami oczu oraz serca.

Dla wykorzystania w pełni właściwości spiruliny niezbędna jest zbilansowana dieta, dostarczająca odpowiednie ilości białka i tłuszczu. Sam produkt dostarcza również witaminy z grupy B oraz witaminę E, składniki mineralne i pierwiastki śladowe.

Jednak to nie wszystko, gdyż zbawienny wpływ spiruliny to także:

– normalizacja poziomu cholesterolu,

– regulacja poziomu cukru we krwi,

– wspomaganie procesu chudnięcia,

– obniżenie ciśnienia krwi,

– poprawienie kondycji włosów, skóry i paznokci,

– złagodzenie stanów zapalnych w organizmie,

– dostarczenie nieocenionych antyoksydantów (zwalczanie chorób serca, Alzheimera),

– ochrona i poprawa pracy wątroby oraz nerek,

– wzbogacenie flory bakteryjnej jelit oraz usprawnienie procesu trawienia.

Powyższe informacje potwierdzają, że spirulina zaliczana jest do najcenniejszych odżywczo roślin. Jako suplement może być stosowana w postaci sproszkowanej oraz w formie kapsułek.

Suplementacja spiruliną, ze względu na przeprowadzane badania lub brak szczegółowych danych, nie jest wskazana u osób borykających się z chorobą nerek i tarczycy (Hashimoto), w niedożywieniu, chorobach nowotworowych, u małych dzieci i kobiet w ciąży.

Kobiety karmiące piersią przed spożyciem spiruliny powinny skonsultować się z lekarzem. Mimo że wartości odżywcze spiruliny są doskonałe, wiele zależy od źródła pochodzenia (chociażby przechodzenie metali ciężkich wraz z pokarmem).

Przykładowe podanie spiruliny – to proste! Moja propozycja to oczyszczający, trzyskładnikowy napój:

– 4 marchewki,

– ½ łyżeczki spiruliny,

– kilka listków mięty.

Wszystkie składniki połącz, a następnie zblenduj do uzyskania jednolitego smoothie.

Smacznego!

Aktualne zapisy

Źródła:

Mobilna Poradnia Dietetyczna

Nieocenione właściwości farmakologiczne kwasu gamma-linolenowego

https://realrawfood.com/sites/default/files/book/Spirulina%20Book.pdf

Fundament sensomotoryczny Ssanie, gryzienie i picie. Karmienie jako wstęp do prawidłowej wymowy
Podobne wpisy
Aktualne zapisy
Ostatnie wpisy