Czynniki sprzyjające powstawaniu agresji w szkole cz.2.

Czynniki sprzyjające agresji cz.2.

W poprzednim wpisie przedstawione zostały czynniki sprzyjające agresji, których przyczyną może być grupa rówieśnicza. Dzisiejszy oraz kolejny wpis poświęcone zostaną organizacji szkoły oraz takim zachowaniom nauczycieli, które mogą budzić agresję u uczniów.
Warto pamiętać, że niektóre z tych czynników wynikają z organizacji systemu nauczania i trudno je obejść. Inne związane są bardzie z postawą konkretnych nauczycieli lub organizacji pracy w niektórych szkołach.

1. Brak akceptacji ze strony nauczyciela i pracowników szkoły


Oprócz akceptacji grupy rówieśniczej ważna jest również akceptacja ze strony nauczycieli i innych pracowników szkoły. Jak każdy, nauczyciele mają swoje poglądy i przekonania. Czasami nawet nieświadomie wysyłają sygnały, które świadczą o braku akceptacji danego dziecka. Po pierwsze, z pewnością może to ranić dziecko, a po drugie może podjudzać innych uczniów do szykanowania i agresywnych zachowań. Jak zostało również zaznaczone w poprzednim wpisie, dziecko, które nie jest akceptowane może samo stać się agresorem wobec słabszych uczniów. Ważne, aby nauczyciel znał swoje ograniczenia i swój stosunek, np. do osób otyłych, niepełnosprawnych, ubogich, mniejszości seksualnych oraz by wypracował, np. na specjalnych warsztatach, metody właściwej komunikacji.

2. Przymus siedzenia w ławce


Przyczynami agresji może być zarówno niewygoda i dyskomfort jak i nuda. Nie trudno zatem sobie wyobrazić, że wielogodzinne siedzenie w ławce może sprzyjać powstawaniu agresji, która swoje ujście może znaleźć jeszcze na lekcji lub podczas przerwy. Dlatego tak ważne jest uatrakcyjnianie lekcji, które nie tylko wpływa na lepsze zapamiętywanie treści, ale może zmniejszać poziom agresji.

3. Zatłoczone korytarze, szatnie, duża liczebność klas


Dyskomfort może być związany również z brakiem własnej przestrzeni i przebywaniem w zatłoczonym pomieszczeniu. Z drugiej strony zatłoczony korytarz czy szatnia sprzyjają również zachowaniom takim jak popychanie i kopanie, które nie zostaną dostrzeżone przez nauczyciela. Dodatkowo, każde przypadkowe popchnięcie może być odebrane jako zaczepka i spotkać się z agresywną odpowiedzią.


4. Brak możliwości indywidualnego traktowania ucznia w jego problemach szkolnych


Brak indywidualnego podejścia wynika głównie ze zbyt dużej ilości uczniów oraz napiętego programu nauczania. Z jednej strony brak zainteresowania ze strony nauczyciela problemami ucznia może budzić w nim frustrację i agresję. Z drugiej strony brak bliskiej relacji z nauczycielami może ułatwiać uczniom agresywne zachowania względem nich.


5. Zbyt częste stosowanie zakazów i nakazów


W środowisku, w którym obowiązują głównie zakazy i nakazy uczniowie mogą czuć się jak więzieniu, w którym nie nagradza się ich pomysłów i nie szanuje ich decyzji. Jest to zwłaszcza dotkliwe, dla uczniów, którzy przechodzą okres buntu i nie mają zamiaru stosować się do żadnych norm. Oczywiście nie należy rezygnować ze wszystkich zakazów, ale warto zastanowić się w jakich sferach uczniowie mogą decydować o losach szkoły, np. poprzez samorząd. Warto zastanowić się nad dialogiem z młodzieżą i ich wizją szkoły.

Autor: Anna Szreder

Aktualne zapisy
Czynniki sprzyjające powstawaniu agresji w szkole cz.1. Czynniki sprzyjające powstawaniu agresji w szkole cz. 3.