Czynniki sprzyjające agresji cz.3.
Niniejszy wpis jest kontynuacją poprzedniego i wskazuje na kilka potencjalnych czynników, które mogą sprzyjać powstawaniu agresji i których przyczyną może być funkcjonowanie szkoły.
1. Poczucie niesprawiedliwości
Wiele frustracji i gniewu budzi sposób oceniania uczniów. Zakładając, że każdy nauczyciel ocenia wszystkich uczniów rzetelnie i nie faworyzuje swoich ulubieńców (choć takie przypadki też się zdarzają), to cały system oceniania jest daleki od doskonałości. Nauczycielom stawianie ocen często sprawia problem, bo od dawna wiadomo, że trójka trójce nierówna. Nic więc dziwnego, że uczniowie często czują się niedocenieni i oszukani.
2. Postawa nauczyciela budzi w dziecku negatywne emocje
Postawy wielu nauczycieli również budzą wątpliwości. Z ankiet wśród uczniów wynika, że nieco ponad połowę denerwują kąśliwe uwagi nauczycieli, np. „Na pewno nie będziesz umiał”, ośmieszanie czy niestosowne karanie. Zbyt surowi nauczyciele mogą budzić strach. Warto zastanowić się jak odnosimy się do poszczególnych uczniów i czy staramy się wszystkich traktować równo.
3. Wyścig szczurów – zła rywalizacja
W obecnych czasach wyścig szczurów zaczyna się coraz wcześniej. Nie jest on oczywiście winą nauczycieli, ale raczej całego systemu kształcenia, a nie rzadko nakręcają go również rodzice. Dzieciom nieustannie towarzyszy pewna presja, ponieważ w obecnym systemie kształcenia ciągle są przed kolejnymi egzaminami. Niektórzy rzeczywiście bardzo dobrze radzą sobie z rywalizacją, ale niestety nie wszyscy.
4. Porównywanie dziecka do dziecka
Jest to związane zarówno z systemem oceniania, jak i wyścigiem szczurów. Nauczyciele rzadko oceniają postępy dziecka na przestrzeni miesięcy i w oparciu o te dane wystawiają oceny. Częściej dziecko ocenianie jest w porównaniu do innych, a nie tak rzadko tworzone są listy najlepszych uczniów w klasie czy szkole. Brak indywidualnego podejścia do dzieci może budzić negatywne uczucia zwłaszcza u tych, którzy nie radzą sobie tak dobrze z rywalizacją.
5. Ograniczone możliwości realizacji zainteresowań i zamiłowań
Ten punkt zależy oczywiście od szkoły. Niektóre stwarzają wiele możliwości, by dzieci mogły realizować swoje pasje i posiadają bogatą ofertę dobrze przygotowanych zajęć pozalekcyjnych. Niestety nie wszystkie szkoły mają fundusze na taką działalność.
Autor: Anna Szreder