Czynniki sprzyjające powstawaniu agresji w szkole cz.5.

Czynniki sprzyjające powstawaniu agresji w szkole cz.5.

Poza wymienionymi we wcześniejszych wpisach czynnikami warto pamiętać, że niektóre cechy dzieci mogą sprawiać, że stają się one bardziej podatne na wyrażanie agresji. Niektóre cechy mogą być wrodzone, jak np. przebieg procesów neuronalnych i chemicznych w mózgu. Inne mogą wynikać z poprzednich negatywnych doświadczeń dziecka, np. bycia w roli ofiary czy niska samoocena. Warto zwrócić uwagę, że niektórym dzieciom trudno dostosować się do systemu pracy w szkole, nie przepadają za rywalizacją i doświadczają wielu niepowodzeń.

Trudności w komunikacji i brak asertywności mogą przyczyniać się do zachowań agresywnych. Generalnie nasza postawa może być uległa, asertywna lub agresywna. Nietrudno domyśleć się, że zbuntowane nastolatki raczej nie będą uległe. Jeśli wcześniej nie zostaną nauczone asertywnej odmowy jedyną metodą, by chronić swoje poglądy będzie dla nich agresja.

Rolą nauczycieli i rodziców powinno być skuteczne uczenie dzieci radzenia sobie z negatywnymi emocjami i frustracją, a także kreowanie postawy asertywnej.

Autor: Anna Szreder

Aktualne zapisy
Czynniki sprzyjające powstawaniu agresji w szkole cz.4. Empatyczna komunikacja z dzieckiem