Czynniki sprzyjające powstawaniu agresji w szkole cz.4.

Czynniki sprzyjające powstawaniu agresji w szkole cz.4.

W poprzednich wpisach przedstawione zostały czynniki, których powodem może być grupa rówieśnicza lub organizacja systemu nauczania. Poniżej przedstawiany kilka czynników, których przyczyną zazwyczaj jest sytuacja w domu ucznia.

1. Niezaspokojone potrzeby dziecka (potrzeba miłości, akceptacji, żywienia, potrzeby ekonomiczne)


Wszelkie niezaspokojone potrzeby dzieci mogą budzić agresję. Łatwo nam zrozumieć, że głodny człowiek może być agresywny, choć dość rzadko myśli się o tym w kontekście agresji w szkole. Jeśli chodzi o zaspokajanie potrzeb psychologicznych i innych powinniśmy pamiętać, że choć każde dziecko powinno umieć sobie radzić z frustracją, chociaż w pewnym stopniu, to rodzice, którzy nie dostarczają miłości nie uczą również wzorców zachowania. Dzieci, których potrzeby nie są zaspokojone nie potrafią wyrazić swoich emocji i odreagować frustracji w społecznie akceptowalny sposób. Jedyną metodą może być dla nich agresja.

2. Agresywne wzorce wynoszone z domu


Oczywiste jest, że rodzice są modelami, a dzieci już od najmłodszych lat uczą się przez naśladownictwo i identyfikację. Nic dziwnego, że dziecko, które obserwuje agresję w domu lub jest jej ofiarą, samo może zachowywać się agresywnie w szkole. I nie chodzi tu tylko o głębokie patologie i rodziców z kuratorami. Bardziej subtelna agresja w tak zwanych „dobrych rodzinach” może być tak samo niszcząca. Klaps od czasu do czasu, agresja między rodzicami, słowne wyzwiska i poniżanie dają dziecku do zrozumienia, że takie zachowanie jest uprawnione i w porządku.

3. Bezstresowe wychowanie i nadopiekuńczość


Celem bezstresowego wychowania jest uchronienie dziecka przed nieprzyjemnościami. Niestety rodzice powinni pamiętać, że jednym z głównych celów wychowania jest przystosowanie młodego człowieka do życia w społeczeństwie. Niestety, w codziennym świecie nieustanie spotykamy się z nieuprzejmościami, z koniecznością pójścia na kompromis lub rezygnacji z wygód itd. Dobrze przystosowany człowiek powinien umieć poradzić sobie w sytuacji, gdy jego potrzeby nie mogą być zaspokojone. Dziecko, które nigdy nie doświadczyło niewygody, a jego prośby zawsze były spełniane nie umie poradzić sobie z własnymi negatywnymi emocjami i może reagować agresją.

4. Brak zainteresowania rodziców sprawami dzieci


Może mieć wiele przyczyn. Niektórzy rodzice są niewydolni wychowawczo i nie przejawiają dostatecznego zainteresowania sprawami dzieci. Inni rodzice w wirze codziennych zajęć, problemów finansowych lub pracoholizmu zapominają, o rozmowie i byciu ze swoimi pociechami.

5. Wpływ mediów


Oglądanie agresji na ekranie telewizora, czy na monitorze komputera może sprzyjać powstawaniu agresji. Obecność brutalnych scen w wielu filmach i grach usprawiedliwia niejako używanie przemocy i może podsuwać pomysły na sposoby wyładowania swojej agresji. Bohaterowie filmów czy też gier mogą być również modelami dla młodych ludzi, którzy uczą się przez naśladownictwo i identyfikację. Rodzice mają największy wpływ na to, co ogląda lub w co gra ich dziecko. Warto, by zastanowili się, czy treści, które ich dzieci odbierają z mediów są odpowiednie w ich wieku.

 

Autor: Anna Szreder

Aktualne zapisy
Czynniki sprzyjające powstawaniu agresji w szkole cz. 3. Czynniki sprzyjające powstawaniu agresji w szkole cz.5.