Wpływ bajek telewizyjnych na rozwój mowy dziecka

Marta Koniszewska Marta Koniszewska

Wpływ bajek telewizyjnych na rozwój mowy dziecka

Bajka, nieodzowny element każdego rodzica i dzieciństwa. Taka forma rozrywki i spędzania wolnego czasu, jest nie tylko bardzo popularna ale również ogólnie dostępna. Telewizja, kino, płyty DVD czy internet, wszędzie tam można znaleźć, ściągnąć lub odtworzyć ulubioną bajkę.

Dla dziecka oznacza to ciekawy pomysł na spędzenie czasu. Dla rodzica, niejednokrotnie chwilę dla siebie. Jednak czy ktokolwiek z Was, zastanawiał się kiedyś jaki wpływ maja bajki na rozwój Waszych dzieci?

Nauka nowych zachowań

Jak wiadomo nie od dziś, dziecko podczas procesu socjalizacji, czerpie wzorce zachowania
z najbliższego otoczenia. W zależności od wieku dziecka, otoczenie to zmienia się i dziecko może naśladować już nie tylko swoich najbliższych, ale także kolegów i koleżanki w przedszkolu i na podwórku. Niezmiennie również wzorcem zachowań dla dzieci, są postacie oglądane w bajkach.

Ile razy zdarzyło Wam się obserwować swoje pociechy, naśladujące ulubionych bohaterów? Ile razy Wasza córka śpiewała piosenkę z popularnego filmu o księżniczkach, a syn udawał gadający samochód? Nie trzeba zatem przedstawiać wyników badań naukowych, aby móc stwierdzić, że dziecko naśladuje to, co widzi i właśnie na tej podstawie buduje się jego osobowość i rozwijają zdolności poznawcze.

Bajki a rozwój mowy

Jeśli mowa już o rozwijaniu się zdolności, należy pamiętać że dziecko wykształca w sobie zdolność mówienia. Dzieje się to za sprawą początkowo monologów rodziców, później rozmów oraz zabawy, na przykład w sklep czy też w dom. Jeśli oglądanie bajek ma miejsce raz na jakiś czas, nie stanowi ona kłopotu. Jednak jeśli dziecko większość swojego czasu spędza przed telewizorem, ogranicza swoje zdolności mówienia.

Innym czynnikiem związanym z problemami nauki mówienia, jest fakt, że telewizja stymuluje do pracy prawą półkulę mózgu. Za naukę mówienia bowiem odpowiedzialna jest lewa półkula. Braki w jej wykształceniu, objawiają się opóźnionym czasem mówienia lub trudnościami ze składaniem zdań. 

Poza problemami z rozwojem zdolności mówienia, według Amerykańskiego Towarzystwa Pediatrycznego (APP) zbyt duża ilość godzin spędzonych przed telewizorem, ma wpływ na zmniejszenie interakcji między ludzkich. Mogą pojawiać się też zaburzenia snu, co wpływa na brak koncentracji dziecka, pogarsza jego nastrój i nie pozwala na regenerację młodego organizmu.

Co zrobić, by bajki pozytywnie wpływały na rozwój? 

Dotarłam również do badań, udowadniających pozytywny wpływ na kształtowanie się mowy u dziecka. Okazuje się bowiem, iż oglądane w telewizji bajki, pomaga rozbudować słownictwo Waszych pociech. Szczególnie w sytuacjach, gdy rodzic zachęca dziecko do opowiadania lub wnioskowania odnośnie obejrzanej bajki czy filmu. Dzięki temu dziecko uczy się nie tylko mówienia, ale również logicznego myślenia.

Reasumując, telewizja i bajki w ogóle nie stanowią problemu, pod warunkiem, że są one dawkowane. Odpowiednia ilość bajek ma pozytywny wpływ na rozwój mowy u dziecka. Problem powstaje dopiero w chwili, gdy kolorowy prostokąt jest jedyną lub główną dziecięca rozrywką.

Autor: Marta Koniszewska

 

 

 

Aktualne zapisy

Źródła:

Borowicz R., Socjalizacja – czym jest? Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania XIII, UMK Toruń 1997.

Juszczyk S, Człowiek w świecie elektronicznych mediów – szanse i zagrożenia, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000

https: //naekranie. pl/aktualnosci/swiatowy-dzien-telewizji-ile-czasu-spedzamy-przed-telewizorem

http: //www. tvp. info/23453326/polacy-wierni-telewizji-ogladamy-ja-srednio-ponad-4-godziny-dziennie

Jak być dobrą babcią/ dobrym dziadkiem? Czy możemy wpływać na rozwój kreatywności dzieci?