Tabliczka mnożenia na wesoło, czyli jak pomóc dzieciom w nauce

Sylwia Nalej Sylwia Nalej

Tabliczka mnożenia na wesoło, czyli jak pomóc dzieciom w nauce

Matematyka – królowa nauk! Dla wielu osób była, jest i będzie największym koszmarem ze szkolnych czasów. Twierdzenie Pitagorasa, wyrażenia algebraiczne, trygonometria czy liczenie pól powierzchni figur płaskich są do dziś dla wielu z nas tylko tajemniczo brzmiącymi słowami. Każdy pierwsze, poważne starcie z matematyką miał już w klasach 1–3, kiedy męczono nas nauką tabliczki mnożenia. Nie ma co ukrywać, bez jej znajomości nie jest się w stanie niczego innego zrozumieć z matematycznych zawiłości.

Przez wiele lat kazano dzieciom wkuwać na pamięć tabliczkę mnożenia, co nie przynosiło pożądanych efektów. Najczęściej wtedy uczniowie szybko zapominali. A przecież tabliczka mnożenia jest dość logicznym systemem liczb, który wystarczy zrozumieć. Nawet największy uparciuch jest w stanie ją pojąć.

Na początku warto dziecko dobrze nastawić i przygotować do nauki tabliczki mnożenia, gdyż droga do jej całkowitego zrozumienia jest długa i bardzo często trudna. Nie tylko pociecha powinna pozytywnie podejść do tematu mnożenia, rodzic też musi wierzyć w sukces. Warto pamiętać, by nie krytykować dziecka za każdą jego pomyłkę. Należy unikać powiedzeń: ”Powtarzamy to już setny raz, a ty nadal nic nie umiesz”. Starajmy się łagodzić sytuację, dać młodemu człowiekowi czas na pomyślenie, robić w trakcie nauki przerwy. Pamiętajmy, że dziecko nie nauczy się całej tabliczki mnożenia w dwa dni. Warto jej naukę zacząć jak najwcześniej.

Tabliczka mnożenia dla dzieci

Proste zasady

Zanim dziecko zacznie naukę tabliczki mnożenia, warto na początku nauczyć je najprostszych zasad:

  • każda liczba mnożona przez 1 daje tę samą liczbę
  • każda liczba mnożona przez zero daje 0
  • gdy mnożymy daną liczbę przez 10, wystarczy do niej dopisać 0
  • gdy mnożymy liczbę przez 9, suma wyniku zawsze daje nam 9

Mnożenie na palcach

Jest tez metoda liczenia na palcach, która jest długa i męcząca, ale w początkowej fazie nauki bardzo pomocna.

Jest kilka sposobów nauki liczenia na palcach:

  • Przykładowe działanie, np. 7 x 7. Każda z dłoni ma 5 palców. Zginamy więc dwa palce u obu rąk, by odliczyć do 7. W ten sposób zagiętych palców mamy 4 – one tworzą nam liczbę dziesiętną. Palców wyprostowanych u jednej dłoni mamy 3 i u drugiej 3. W tym wypadku liczbę jedności musimy pomnożyć (czyli 3 x 3 = 9). W efekcie dodania powstaje nam liczba 49.
  • Kolejna metoda również polega na zginaniu palców i tyczy się to mnożenia przez 9. Mamy np. działanie 3 x 9. Zaginamy u lewej ręki trzeci palec. Po lewej stronie zgiętego palca znajdują się 2 palce wyprostowane, które określają nam liczbę dziesiętną. Po prawej stronie wyprostowanych palców mamy 7. Po zsumowaniu 20 + 7 powstaje nam 27.

Tabliczka mnożenia na wesoło

Jednak nic lepiej nas nie uczy od zabawy. Nauka przez zabawę sprawdza się również w kwestii tabliczki mnożenia.

Gry z tabliczką mnożenia

1. Matematyczne memory

Memory można przygotować własnoręcznie. Trzeba pociąć sztywną kartkę na 12–14 kawałków. Na połowie tych karteczek zapisuje się wyniki działań, na drugiej części robimy działania. Gra się tak, jak w klasyczne memory: kartki kładziemy napisami do dołu i szukamy odpowiedniej pary.

2. Matematyczne PUSY

Jest to jedna z metod nauki wykorzystywanych w przedszkolach i klasach 1-3 (niestety coraz rzadziej się z tego korzysta). Zabawa polega na ułożeniu w odpowiednich, ponumerowanych kwadracikach klocków (które również są ponumerowane). W wyniku odpowiednio ułożonych klocków po odwróceniu powstaje nam wzór geometryczny, taki jak w instrukcji.

3. Kolorowanki matematyczne

Stosowanie tej metody jest bardzo częste w szkołach. Takie kolorowanki w różnych formacjach dostępne są na stronach internetowych.

4. Rymowanki

Przykładowe rymowanki ułatwiające naukę tabliczki mnożenia:

Dla każdego jak marzenie jest przez zero (0) liczb mnożenie!
Zawsze wynik masz gotowy – zero – no i kłopot z głowy.

Gdy przez jeden (1) będziesz mnożyć, możesz problem ten odłożyć!
Bo iloczyn równy liczbie, którą mnożyć Ci dziś przyjdzie!

Źle kojarzy Ci się dwójka (2)? Nie proś tu o radę wujka.
Liczby dwie jednakie dodaj… na gadanie czasu szkoda! 

Gdy przez dziesięć (10) mnożyć pragniesz, bardzo łatwo to odgadniesz
– liczby bierz jednocyfrowe, dopisz zero i gotowe! 

Szóstka liczbą jest parzystą, co jest sprawą oczywistą,
gdy przez trójkę (3) ją (6) pomnożę
(6 x3 = 18) – osiemnaście (18) mam – mój Boże!

Zaś gdy mnożę sześć (6) przez cztery (4) (6 x 4 = 24)
– razem mam dwadzieścia cztery (24).

Gdy pięć (5) szóstek (6) sobie dodam (6 x 5 = 30)
– to trzydzieści (30) mam, niech skonam!

Sześć (6) razy sześć (6) (6 x 6 = 36)
– to trzydzieści sześć (36), jak łatwo!

Siedem (7) szóstek (6)? Co z wynikiem? (6 x 7 = 42) – to czterdzieści dwa (42) pewnikiem!

Sześć (6) ósemek (8) – koty, łosie (6 x 8 = 48)
– daje nam czterdzieści osiem (48).

Dziewięć (9) szóstek (6) – co za szmery? (6 x 9 = 54)
– jasne, że pięćdziesiąt cztery (54)!

To o szóstce koniec pieśni. Niech już Wam się o tym nie śni!

To ósemka jest na topie!
Bierz się do liczenia chłopie.

Osiem (8) trójek (3) – bez obrazy (8 x 3 = 24)
– to dwadzieścia cztery (24) razem.

A trzydzieści dwa (32) – bez szpanu (8 x 4 = 32)
– osiem (8) czwórek (4) daje Panu.

Gdy ósemkę (8) z pięć (5) połączę (8 x 5 = 40)
– jest czterdzieści (40) – nic nie plączę.

Sześć (6) ósemek (8) patrzy na Ciebie (6 x 8 = 48)
– masz czterdzieści osiem (48) bracie.

Ile to jest osiem (8) razy siedem (7)? (8 x 7 = 56)
– to pięćdziesiąt sześć (56) – bądź pewien!

Gdy ósemek (8) osiem (8) w rzędzie (8 x 8 = 64)
– to sześćdziesiąt cztery (64) będzie.

Dziewięć (9) zaś ósemek (8) w darze (9 x 8 = 72)
– siedemdziesiąt dwa (72) pokaże.

Kończmy pieśń dziś o ósemce. Tańczmy, chwyćmy się za ręce.
Śpiewaj ze mną dziś bez trwogi o dziewiątce pieśń, mój drogi.

5. Wymyślanie historyjki

Warto cyferkom nadać cechy jakichś przedmiotów, zwierząt, np. cyfra 2 to łabędź, a 8 to bałwanek. Łatwiej będzie sobie je wyobrazić i ułożyć historyjkę (np. w trzech stawach pływają po trzy łabędzie – 3 x 3. Opowieści można tworzyć dowolne, w zależności od wyobraźni dziecka.

6. Jest też metoda obrazkowa

Jest to metoda, z której korzystają dzieci w szkołach japońskich. Szybka i bardzo prosta. Wybieramy sobie jakieś działanie, np. 2 x 3. Rysujemy więc dwie kreski, a następnie trzy kreski prostopadle i przecinające dwie wcześniej narysowane. Pogrubiamy punkty, w których proste się nam przecięły, a suma punktów powinna wyjść, w tym przypadku, 6.

Filmik przedstawiający tę metodę: https://www.youtube.com/watch?v=bI2Vkfvma5A

7. Mnożenie razy dziewięć

Zapisujemy na kartce tabliczkę mnożenia (mnożenie przez 9): 0 x 9; 1 x 9; 2 x 9; 3 x 9 itp. Następnie zapisujemy w wyniku od góry do dołu od 0 do 9, a następnie od dołu do góry od 0 do 9.

Filmik przedstawiający tę metodę: https://www.youtube.com/watch?v=Y_o_XbcyyXE

Powodzenia we wspólnej nauce!

Aktualne zapisy
7 powodów, dla których warto uczęszczać z maluchem na zajęcia muzyczne Owoce w diecie dziecka