Przykładowe zabawy z chustą animacyjną

sierpień 2017
Magdalena Mikołajczyk Magdalena Mikołajczyk

Przykładowe zabawy z chustą animacyjną

Chusta KLANZY (inaczej nazywana chustą animacyjną bądź spadochronem animacyjnym) to ostatni trend wszelkich zabaw animacyjnych zarówno dla większego, jak i mniejszego grona. Często wykorzystywana jest nie tylko w szkołach czy przedszkolach, jako narzędzie dydaktyczne, ale także na festynach, koloniach czy imprezach rodzinnych. Warto zatem przyjrzeć się jej z bliska i zastanowić się, na czym tak naprawdę polega jej fenomen.

Wygląd:

Chusta składa się z kilku do kilkunastu kolorowych klinów układających się w koło. Często na środku tego okręgu wycięty jest otwór, który wykorzystywany jest przy wielu zabawach animacyjnych, jednak nie jest to reguła. Podobnie, jak istnienie bądź nieistnienie otworu na środku chusty, również wielkość uzależniona jest od potrzeb danej grupy. W sklepach nabywać można chusty od 1,5 m do nawet 7 m średnicy. Obecnie na rynku dostępne są również różne warianty kolorystyczne oraz pojawiają się coraz to nowe wykorzystania edukacyjne chusty animacyjnej, która np. na swych barwach zawiera rzepy, do których przymocowane są obrazki z owocami.

Przykładowe chusty:

Przyczyny powstania chusty:

Inspiracją do powstania metody KLANZY stała się pedagogika zabawy, która w swym symbolicznym rozumieniu miała wesprzeć system uczenia się. Tym samym celem pedagogiki zabawy jest dostarczenie rozmaitych pomysłów, umożliwiających świadomą, kreatywną, pobudzającą do twórczych rozwiązań pracę z grupą.

Walor edukacyjno-wychowawczy:

  • wspomaga integrację;
  • uczy współzależności;
  • ćwiczy refleks i spostrzegawczość;
  • ćwiczy zwinność i zręczność;
  • buduje zaufanie;
  • wspomaga relaksację;
  • uczy przestrzegania zasad;
  • rozwija wyobraźnię;
  • ćwiczy koordynację.

Przykładowe zabawy:

  • Zabawy integracyjne
  1. Podaj dalej: uczestnicy stoją wokół chusty. Jedna osoba ma piłkę i podaje ją do wybranej przez siebie osoby, mówiąc jej imię.
  2. Kogo brakuje: uczestnicy stoją wokół chusty. Prowadzący wskazuje osobę, która ma schować się pod nią. Pozostali muszą odgadnąć, kogo brakuje.

           Inne z tej kategorii: Kolorowe wycieczki, Zaspa, Jesteśmy podobni.

  •  Zabawy uczące współdziałania
  1. Burza: na chustę prowadzący wrzuca różne lekkie przedmioty (piłki, balony itp.). Zadaniem uczestników jest nie pozwolić, aby przedmioty wypadły poza chustę.
  2. Gol (zabawa dla osób posiadających chustę z otworem): prowadzący wrzuca na chustę piłkę. Zadaniem uczestników jest trafić piłką w otwór.
  3. Figury: uczestnicy starają się złożyć chustę w podany kształt, np. w trójkąt czy prostokąt.

          Inne z tej kategorii: Szklana tafla, Gwiazda, Piłka w górę.

  •  Zabawy na refleks i spostrzegawczość
  1. Kolorowe niebo: kilka osób znajduje się pod chustą, pozostali wachlują nią nad nimi, tworząc w ten sposób kolorowe niebo.
  2. Tęcza: uczestnicy stoją wokół chusty, trzymając ją. Wspólnie liczą do trzech, podnosząc chustę jak najwyżej. Na trzy prowadzący wymienia jakiś kolor, a osoby, które go trzymają, zamieniają się miejscami. Gdy z ust prowadzącego padnie słowo tęcza wszyscy zamieniają się miejscami.

          Inne z tej kategorii: Rybak i rybka, Rekin, Uciekaj do domku.

  •  Zabawy oparte na zaufaniu
  1. Karuzela: jeden z uczestników siada na chuście. Pozostali obracają ją, stymulując ruch karuzeli. Zadaniem osoby siedzącej na chuście jest jak najdłużej utrzymać równowagę.
  2. Meksykańska fala: uczestnicy, trzymając chustę, starają się wytworzyć nią efekt meksykańskiej fali – stojący po kolei przysiadają i wstają.

           Inne z tej kategorii: Potwór z Loch Ness, Po omacku.

 

Miłej zabawy!

 

Uwaga!!!

Zamiast chusty można wykorzystać folię malarską. Jej koszt to zaledwie kilka złotych,
a po całej zabawie można zapewnić dzieciom radość z jej rozdarcia. ☺

 

Z własnego doświadczenia:

Chusta sprawdza się znakomicie nie tylko w pracy animacyjnej czy szkolnej z dużymi grupami, ale także z mniejszymi, liczącymi nawet 4 osoby. Chustę w swojej pracy wykorzystuję bardzo często, nie tylko z własnej inicjatywy, ale przede wszystkim na prośbę dzieci, które przepadają za Kolorowym niebem, Burzą itd. Osobiście często też wykorzystuję chustę jako matę do zabaw muzycznych dla dzieci.


Warsztaty muzyczne (z wykorzystaniem chusty) realizowane przeze mnie w ramach cyklu spotkań „Bajkowtorki, Ryjówki i inne stwory...” w CKiS w Kaliszu.

 

Źródła:

Chusta

Metoda klanzy

Metoda Klanzy

Fotorelacja z warsztatów muzycznych

Aktualne zapisy
Wady anatomiczne, które wpływają na nieprawidłowe mówienie Jak zauważać i zwalczać napięcie emocjonalne dziecka?