Jak zapobiegać wadom wymowy? Cz. 2. - Profilaktyka logopedyczna u nowororodka

Ewa Piątek Ewa Piątek

Jak zapobiegać wadom wymowy? Cz. 2. - Profilaktyka logopedyczna u nowororodka

Rodzice, którym chcą zapobiegać wadom wymowy u swoich dzieci powinni zwrócić uwagę na:
  • wynik badania słuchu tuż po urodzeniu (badanie przesiewowe u noworodków wykonywane całym kraju),
  • prawidłowe oddychanie dziecka, czyli oddychanie nosem,
  • budowę twarzy noworodka (głównie jej symetryczność), żuchwy, języka, wędzidełka
  • przygotowanie aparatu mowy (żuchwa, wargi, język, podniebienie) do wymawiania głosek poprzez czynność karmienia (ssanie); karmienie musi być skoordynowane z oddychaniem i połykaniem – rodzice

W razie jakichkolwiek wątpliwości należy skontaktować się z lekarzem lub logopedą wczesnej interwencji.

Kiedy wskazana jest wizyta u logopedy?

W ciągu dwóch miesięcy po urodzeniu u specjalisty powinny znaleźć się wcześniaki, dzieci ze zdiagnozowanymi wadami anatomicznymi (np. rozszczep podniebienia), z takimi wadami genetycznymi jak zespół Downa czy też dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Wczesna interwencja logopedyczna daje szansę usprawniania funkcji pokarmowych oraz komunikacyjnych, wyrównania deficytów.

Jakie trudności w funkcjonowaniu niemowląt mogą zapowiadać wystąpienie w przyszłości zaburzeń mowy?

Czujność rodziców powinny wzbudzić niektóre trudności w funkcjonowaniu niemowląt. Mogą być one sygnałem nieprawidłowego rozwoju dziecka, a w przyszłości skutkować zaburzeniami mowy. Zaliczają się do nich m.in.:

• kłopoty ze ssaniem,

• mocny i zbyt długo utrzymujący się odruch kąsania,

• nieumiejętność żucia i połykania,

• nadmierny lub osłabiony odruch gryzienia,

• niezdolność warg do całkowitego zamknięcia się,

• ograniczenia ruchu języka,

• nieustanne otwarcie ust i wysuwanie języka,

• brak lub słaba koordynacja ruchowa języka i warg,

• zbyt duża wrażliwość tylnej części języka i tylnej ściany gardła (łatwość dławienia się i występowania odruchu wymiotnego) lub też brak odruchu wymiotnego.

Autor: Ewa Piątek

 

Źródła:

Opieka logopedyczna od poczęcia, redakcja naukowa B. Rocławski, Gdańsk 1998

Stecko E., Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa 1994

Aktualne zapisy
Odpowiedzi według klucza - błogosławieństwo czy przekleństwo? O empatii słów kilka cz. 2. - Rozumienie empatii według Davisa