Nim dziecko pójdzie do szkoły, czyli na co zwrócić uwagę przy wyborze szkoły podstawowej

Magdalena Mikołajczyk Magdalena Mikołajczyk

Nim dziecko pójdzie do szkoły, czyli na co zwrócić uwagę przy wyborze szkoły podstawowej

Przełom lutego i marca to czas szczególnie gorący dla rodziców dzieci mających rozpocząć swą przygodę z edukacją w szkole podstawowej w roku szkolnym 2018/2019. W wielu placówkach jeszcze przed feriami organizowane były tzw. DRZWI OTWARTE, podczas których dyrektorzy i nauczyciele szkół chcieli zachęcić rodziców i potencjalnych kandydatów do zainteresowania się właśnie ich placówką. W związku z powyższym przygotowali oni moc atrakcji i wrażeń, aby to ich szkoła szczególnie utkwiła w pamięci rodzicom i ich dzieciom. Należy jednak pamiętać, iż nawet najwspanialej zorganizowane Drzwi Otwarte nigdy nie oddadzą całkowitej atmosfery szkoły. Na co zatem należy zwrócić szczególną uwagę, decydując się na wybór placówki oświatowej dla dziecka? Jak wybrać dobrą szkołę dla pociechy? Poniżej prezentuję kilka kryteriów, które mogą pomóc przy wyborze.

  • Szkoła prywatna czy publiczna?

Decydując się na wybór szkoły, w pierwszej kolejności należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wybieram placówkę prywatną czy szkołę publiczną. Istnieje między nimi kluczowa różnica, jaką jest odpłatność za usługi edukacyjne. W szkole prywatnej edukacja jest darmowa, natomiast placówki prywatne mogą wiązać się ze sporymi wydatkami. Roczne czesne w takiej szkole może sięgać nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ważne jest zatem, aby dokładnie przemyśleć, czy nasz budżet jest w stanie sprostać wymaganiom finansowym szkoły. 

  • Misja i koncepcja pracy szkoły

Równie ważnym aspektem wyboru szkoły zdaje się być jej misja i koncepcja (wizja) pracy. Poprzez te pojęcia rozumieć można główne zadania i cele, jakie stawia szkoła zarówno przed uczniami, rodzicami, jak i nauczycielami, aby stworzyć optymalne warunki do prawidłowego i wszechstronnego rozwoju intelektualnego, fizycznego i duchowego dzieci. Dokumenty, o których mowa (tak jak i statut szkoły), często są udostępniane przez placówki na ich stronach internetowych, tak aby każdy mógł się z nimi zapoznać i dowiedzieć się, jakie są wewnętrzne zasady pracy danej szkoły.

  • Lokalizacja szkoły

Lokalizacja szkoły w dzisiejszych czasach nie gra już tak istotnej roli jak jeszcze 10 lat temu, jednakże i na ten aspekt warto zwrócić uwagę przy zapisywaniu dziecka do placówki. Należy bowiem pamiętać, iż szkoła znajdująca się w niedalekiej odległości od domu zaoszczędzić może rodzicom sporo czasu związanego z odbieraniem i przyprowadzaniem dziecka do niej oraz umożliwi jego samotny powrót w klasach starszych. Co więcej, zapisując dziecko do szkoły znajdującej się w jego środowisku lokalnym, dajemy mu szansę na integracje z tym społeczeństwem poprzez nawiązanie relacji z innymi dziećmi.

  • Szkoła mała czy duża?

Podobnie do wyboru lokalizacji ma się wybór wielkości placówki. Rodzice często wybierają duże szkoły, znajdujące się w centrach miast, zapominając przy tym całkowicie, iż dziecko w takim miejscu staje się prawie całkowicie anonimowe. Duże szkoły to ryzyko nie tylko swoistej bezkarności, ale również tworzenia się najrozmaitszych ugrupowań i poczucia niewidzialności. Małe szkoły natomiast, w których w większości wszyscy się znają, mogą dać uczucie „klatki”. Co więcej, wybór małej szkoły może sprawić, iż dziecko cierpieć będzie z powodu niskiej autonomii oraz braku poczucia prywatności.

  • Kadra nauczycielska

„Szkoła jest taka, jacy są jej nauczyciele” – trudno nie zgodzić się z tymi słowami, szukając odpowiedniej szkoły dla dziecka. To jak funkcjonuje szkoła w dużej mierze zależy od osób w niej pracujących (począwszy od pracowników niepedagogicznych, poprzez nauczycieli, aż po dyrekcję). Należy jednak pamiętać, że przez pierwsze lata edukacji dziecko główny kontakt będzie miało z wychowawcą (to z nim realizowanych będzie ponad 80% zajęć), dlatego tak ważne jest, by zdać sobie sprawę, kto nim będzie. Na spotkaniu z dyrekcją warto zatem zapytać o przewidywaną kadrę oraz wychowawców poszczególnych klas. Jest to o  tyle ważne, iż w  młodszych rocznikach nauczyciel wciąż traktowany jest przez uczniów jako swoisty wzorzec i wiele z jego zachowań zostaje świadomie (bądź nieświadomie) odzwierciedlane przez dzieci.  

  • Zajęcia dodatkowe (nie)płatne

Współcześnie również dużo szkół podczas prezentacji wskazuje na bogaty wybór zajęć dodatkowych w swoich placówkach. Wśród nich spotkać można nie tylko dobrze znane koła zainteresowań, koła wyrównawcze, ale także dodatkowe lekcje języków obcych, robotykę, pływanie, zajęcia z samoobrony, karate itd. Warto jednak zwrócić szczególną uwagę na rozróżnienie zajęć oferowanych przez szkołę (nieodpłatnych) oraz tych organizowanych przez firmy zewnętrzne, a jedynie realizowane na terenie szkoły, które są zazwyczaj zajęciami płatnymi. I tak może okazać się, że wymarzone lekcje z języka niemieckiego czy coraz popularniejsza robotyka będą kosztowały rodziców miesięcznie nie mniej niż 200 zł.

  • Infrastruktura szkoły

Jednym z ważniejszych aspektów wpływających na wybór szkoły przez rodziców jest zdecydowanie infrastruktura danej placówki. Należy jednak pamiętać, że infrastruktura to nie tylko wygląd i nowoczesność klas lekcyjnych, ale również inne pomieszczania, w których dziecko może przebywać w ciągu swojego dnia w szkole.  Oczywiście, iż nowoczesność i niezużyty sprzęt korzystnie wpływa na wizerunek szkoły, jednak przy wyborze placówki należy zwrócić uwagę na jeszcze inne detale.

    • Świetlica: główną informacją, na jakiej powinno nam zależeć, to przede wszystkim godziny otwarcia oraz to, kto może do niej uczęszczać.
    • Stołówka: warto dowiedzieć się, czy w ogóle jest i jak funkcjonuje; kto jest za nią odpowiedzialny oraz przede wszystkim, jakie dania są w niej serwowane.
    • Sala gimnastyczna/boisko: tu zwrócić uwagę należy szczególnie na wyposażenie oraz jej dostępność dla uczniów oraz innych osób z zewnątrz, a także na warunki bezpieczeństwa dziecka w trakcie jej użytkowania.   
  • Rekomendacje rodziców

Najlepszą i najbardziej obiektywną formą oceny pracy szkoły są rekomendacje innych rodziców. Warto zatem zasięgnąć informacji od rodziców, których dzieci już chodzą do danej placówki, bądź które dopiero co ją ukończyły. Równie korzystne jest przeprowadzenie wywiadu wśród samych pracowników lub innych osób realizujących w niej staż bądź praktyki. Ich opinia nie tylko będzie obiektywna, ale również pozwoli ocenić atmosferę szkoły oraz charakter relacji nauczyciel – rodzic, nauczyciel – dziecko, nauczyciel – nauczyciel.

Poza bezpośrednią rozmową warto również przejrzeć fora internetowe, gdzie anonimowo ludzie o wiele chętniej wypowiadają swoje zdanie (zwłaszcza negatywne).

Bez wątpienia poruszone kwestie są ważne i warto na nie zwrócić uwagę przy wyborze szkoły, jednakże najważniejszą sprawą jest niewątpliwie zdanie dziecka i to z nim powinniśmy przeprowadzić decydującą rozmowę. Najistotniejsze jest bowiem, aby dziecko czuło się w szkole dobrze. Najznakomitsze zajęcia i najbardziej wykwalifikowana kadra nie będzie w stanie mu zastąpić (nie)zwykłej przyjacielskiej atmosfery, dzięki której będzie czuło się po prostu dobrze. Warto zatem przed podjęciem ostatecznej decyzji wybrać się z dzieckiem do szkół i porozmawiać z nim o jego preferencjach.

Aktualne zapisy
Ratunku, moje dziecko nie potrafi przegrywać! – 6 sposobów, jak nauczyć pociechę radzenia sobie z porażką Muzyka dla dzieci – jak słuchanie muzyki wspiera rozwój najmłodszych?