Kolorowa nauka gry na pianinie, czyli jak w domowych warunkach nauczyć dziecko gry na instrumencie klawiszowym

Magdalena Mikołajczyk Magdalena Mikołajczyk

Kolorowa nauka gry na pianinie, czyli jak w domowych warunkach nauczyć dziecko gry na instrumencie klawiszowym

W dzisiejszych czasach coraz ważniejszą rolę odgrywa edukacja artystyczna w zakresie sztuk muzycznych. Wśród znanych i popularnych form aktywności muzycznej można wyróżnić: słuchanie muzyki, śpiew, zajęcia rytmiczne, taniec, a także grę na instrumentach. Większość z wymienionych czynności muzycznych realizowanych jest przez nauczycieli w szkołach i przedszkolach, jednakże rodzice, którzy chcą rozwijać pasje muzyczne u dzieci jeszcze przed ich pójściem do przedszkola, mogą wykupić swym pociechom lekcje prywatne. Coraz popularniejsze stają się więc indywidualne warsztaty śpiewu, rytmiki czy gry na instrumencie. Co jednak z dziećmi, których rodzice nie chcą bądź nie mają możliwości zapisania na takie zajęcia? Czy ich rozwój zostanie zahamowany? Czy talent zostanie zatracony? Nic bardziej mylnego. W poniższym artykule przedstawię sposób na domową naukę gry na instrumencie klawiszowym, którą może poprowadzić każdy rodzic, a wszystko za sprawą coraz popularniejszej metody nauki gry na instrumencie klawiszowym, jaką są „kolorowe dźwięki”.

 

„Kolorowe dźwięki” to sposób nauki gry na instrumencie klawiszowym przeznaczony dla najmłodszych. Powtarzając za Urszulą Warakomską: kolorowy zapis nut pobudza wyobraźnię, aktywizuje ucznia oraz wprowadza w bogaty, przepełniony kolorami świat muzyki, ukazując dziecku pracę nad utworem jako formę zabawy. Analizując powyższe stwierdzenie zauważyć można, że w metodzie tej nauka gry na instrumencie polega przede wszystkim na zabawie kolorami, a tym samym przypisaniu dźwiękom barw. Na zdjęciu nr 2 przedstawiona została klawiatura instrumentu klawiszowego z przykładowym oznaczeniem kolorystycznym poszczególnych dźwięków:

C (do)→ różowy

D (re) → pomarańczowy

E (mi) → żółty

F (fa) → zielony

G (sol) → niebieski

A (la) → brązowy

H (si) → czerwony



Przypisanie kolorów do poszczególnych dźwięków, a tym samym klawiszy, jest pierwszym krokiem domowej edukacji muzycznej w zakresie gry na instrumencie klawiszowym. Kiedy już oznaczyliśmy klawisze, warto przejść do wybrania odpowiedniego repertuaru. Ważne jest, aby utwory, od których zaczynamy naukę, były dziecku znane. W internecie znaleźć można wiele propozycji piosenek z „kolorowym” zapisem nutowym. Jeden z nich prezentuję na zdjęciu nr 3.

Źródło: Zasoby internetowe

Jednakże poza gotowymi rozwiązaniami, warto zastosować własne oznaczenia i stosować je do wszystkich, rozpisywanych przez nas utworów. Przygotowane kompozycje mogą być rozpisane w sposób najprostszy, odręczny, choćby tak, jak te przedstawione na zdjęciu nr 4:

Dla dziecka nie ma bowiem większego znaczenia, czy dany zapis będzie wykonany przez rodzica, czy będzie to wydruk komputerowy. Ważne jest jednak, aby przestrzegać ustalonej kolorystyki oraz starać się rysować kolejne koła podobnej wielkości.

Kiedy nasze dziecko opanuje już sztukę gry z kolorowych kropeczek, warto przejść do nieco bardziej zaawansowanych lekcji. Urszula Warakomska podkreśla, iż: przyporządkowanie dźwiękom kolorów ma na celu wykształcenie u dziecka prawidłowego kojarzenia wysokości dźwięku z położeniem nuty na pięciolinii. Stąd też kolejnym etapem jest wprowadzenie naszemu dziecku nazw poszczególnych dźwięków oraz określenie ich lokalizacji na pięciolinii. W tym celu warto pokusić się o rozwiązanie przedstawione na zdjęciu nr 5.

Równocześnie z wprowadzaniem fachowego nazewnictwa warto rozpocząć zaznajamianie dziecka z podziałami rytmicznymi, jednakże należy pamiętać przy tym przede wszystkim o tym, iż nauka ta powinna sprawiać maluchowi przyjemność, być dla niego „kolorową muzyczną zabawą”.  

Warto zobaczyć:

Aktualne zapisy

Źródła:

Zdjęcia:

Magdalena Mikołajczyk

Dziecko – mały dorosły, który wszystko rozumie Najpopularniejsze wady wymowy i ich przyczyny