Dogoterapia a rozwój dziecka

Anna Wrocławska Anna Wrocławska

Dogoterapia a rozwój dziecka

Dogoterapia to zajęcia, podczas których towarzyszy dzieciom pies. Zwierzę daje wiele radości i uśmiechu. Dzięki obecności psa osoby niepełnosprawne często zapominają o swoich ograniczeniach i dysfunkcjach.

Trudno ocenić wartość dogoterapii. Zajęcia poprawiają komunikację, wzbogacają słownictwo i mowę. Przełamują lęki, rozwijają funkcje poznawcze, stymulują zmysły oraz ćwiczą koncentrację, koordynację ruchów i orientację przestrzenną. Zajęcia z psem budują poczucie własnej wartości, pewności siebie. Dogoterapia uczy samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa. Wpływa na stan emocjonalny, łagodzi stres i samotność. Zabawy z psem uczą również tolerancji oraz szacunku do zwierząt i ludzi. Wpajają zasady bezpiecznego postępowania z psami oraz wpływają korzystnie na kształcenie emocjonalne.

Dogoterapia wpływa na kilka obszarów rozwoju:

Samodzielność

Celem jest rozwijanie umiejętności oraz czynności samoobsługowych.

  • ćwiczenia samoobsługowe, np. zakładanie psu obroży.
Rozwój motoryczny

Wspomaganie rozwoju motoryki małej. Celem jest rozwijanie percepcji ruchów rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.

  • nawlekanie, wycinanie,
  • zabawa z klockami i puzzlami,
  • sznurowanie „papierowych kości”,
  • zgadywanie przedmiotów należących do psa tylko po dotyku,
  • zabawy plastyczne, origami,
  • zabawy z grochem i fasolą,
  • ćwiczenia z zapinaniem smyczy, obroży,
  • czesanie, głaskanie, karmienie, masaż psa,
  • nalewanie wody do miseczki,
  • przesypywanie karmy,
  • wykonanie zabawki edukacyjnej dla psa.

Rozwijanie motoryki dużej, której celem jest kształcenie sprawności ruchowej, zręczności oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.

  • zabawy z piłką,
  • naśladowanie sposobu poruszania się psa,
  • ćwiczenia w orientacji własnego ciała,
  • przechodzenie przez tunel,
  • skoki przez hula-hop,
  • zabawy z elementami rzutu,
  • szukanie smakołyków.
Rozwój poznawczy

Celem jest rozwijanie percepcji wzrokowo-przestrzennej, rozwijanie świadomości przestrzennej, uczenie orientacji. 

  • grupowanie przedmiotów według kształtów, kolorów itp.,
  • ćwiczenia na wyczuwanie własnych kończyn, np. głaskanie psa stopą,
  • rozpoznawanie elementów na obrazkach,
  • zabawy w szukanie smakołyków, utrwalenie pojęć, blisko, daleko. 
Rozwój społeczno-emocjonalny

Celem jest kształtowanie, wrażliwości, odporności emocjonalnej, rozwijanie umiejętności społecznych, tolerancji oraz komunikacji.

  • wspólna zabawa i integracja dzieci z psem,
  • czytanie bajek terapeutycznych,
  • ćwiczenia odprężające,
  • nawiązywanie kontaktów, rozmowy,
  • wydawanie psu komend,
  • kształtowanie poczucia własnej wartości, pewności siebie,
  • przestrzeganie zasad grupowych obowiązujących w szkole,
  • przestrzeganie zasad bezpiecznego postępowania z psem.
Rozwój mowy, analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonemowego
  • ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, np. swobodne oddychanie,
  • wskazywanie głoski na końcu wyrazu, na początku wyrazu oraz w środku,
  • naśladowanie odgłosów psa, np. wycie, szczekanie,
  • odróżnianie dźwięków, ciche – głośne,
  • wsłuchiwanie się w bicie serca psa, w odgłosy śpiącego psa,
  • rozpoznawanie źródła dźwięku, np. szczeku psa,
  • grupowanie przedmiotów wydających te sam dźwięki, np. piszczące zabawki,
  • „gimnastyka buzi i języka”,
Rozwój umiejętności szkolnych

Celem jest wspieranie rozwoju umiejętności szkolnych, pomoc w nauce.

  • układanie historyjek obrazkowych,
  • zadania matematyczne z psem w roli głównej, np. zadania z treścią,
  • ćwiczenia z umiejętności rozumienia czytanego tekstu i umiejętności czytania,
  • ćwiczenia utrwalające litery,
  • odwzorowywanie, rysowanie.

Ludzie oceniają po wyglądzie, zanim nas poznają, wyrobią sobie o nas opinie. Jednak jest ktoś, kto nas nie ocenia. Cieszy się każdego ranka, gdy wstajemy, i bez różnicy, czy jesteśmy potargani czy wyszykowani do pracy. Wygląd jest tu bez znaczenia. Nie śmieje się, gdy coś nam się nie uda. To oczywiście pies. Właśnie dlatego zajęcia z udziałem czworonoga przynoszą doskonałe efekty. Nie ma bardziej tolerancyjnego towarzysza w życiu niż pies.

Aktualne zapisy
Wady i zalety zawodu nauczyciela, czyli dwie strony medalu pracy z dziećmi Prawidłowe żywienie dzieci i młodzieży od 7. do 14. roku życia
Podobne wpisy
Aktualne zapisy
Ostatnie wpisy