Magiczny świat instrumentów

Magdalena Mikołajczyk Magdalena Mikołajczyk

Magiczny świat instrumentów

„Ukształtowanie zainteresowań muzycznych dziecka w decydującym stopniu zależy od środowiska domowego. Szczególną rolę odgrywa tu aktywne zajmowanie się muzyką przez najbliższe otoczenie dziecka, to znaczy gra na instrumencie muzycznym, udział w chórze, uczęszczanie na koncerty muzyczne itp. Brak sprzyjających warunków najpierw w domu, potem w szkole sprawia, że dzieci mają często obojętny stosunek do muzyki. Naturalna muzykalność dziecka i fakt, że muzyka otacza dziecko każdego dnia jego życia, to wystarczająca podstawa do nowych przemyśleń dotyczących kontaktów dziecka z muzyką i do nowych działań pedagogicznych, jakie z tych przemyśleń powinny się zrodzić…”  pisała Elżbieta Paseczka we Wpływie muzyki na rozwój dziecka. Trudno nie zgodzić się z tą myślą, tym bardziej, iż w świetle nauki to właśnie elementy muzyczne towarzyszą dziecku już od okresu prenatalnego – słyszy je już bowiem, będąc w łonie matki. Już wówczas odbiera impulsy i fale dźwiękowe. Wielu rodziców dziwi się, kiedy ich noworodek spokojnie śpi przy włączonym odkurzaczu czy piorącej pralce. W świetle badań nauki nie jest to nic dziwnego. Wytwarzane w ten sposób dźwięki mogą bowiem malcowi przypominać brzmienie wód płodowych, tak dobrze mu znane jeszcze przed narodzinami. Nic więc dziwnego, iż w towarzystwie tych dźwięków będzie spał spokojnie, będzie czuł się bezpiecznie…

Jak widać, muzyka towarzyszy człowiekowi już od najwcześniejszych stadiów rozwojowych, dlatego warto mieć na uwadze jej szczególne znaczenia dla człowieka i nie bać się jej. Muzyka jest bowiem sztuką potrzebną ludziom. Dzięki niej można się porozumiewać, wyrażać swoje emocje, uwrażliwiać się. Ważne jest zatem, aby od najmłodszych lat rozwijać w dziecku zainteresowanie właśnie tą dziedziną.

Istnieje wiele możliwości, dzięki którym możemy zachęcać dziecko do aktywności muzycznej. Powtarzając za E. Paseczką, wśród najpopularniejszych działań na rzecz zainspirowania dziecka muzyką można wyróżnić:

  • chodzenie na koncerty;
  • śpiewanie w chórze;
  • uczęszczanie na rytmikę;
  • granie na instrumencie.

Co jednak zrobić w sytuacji, w której nie możemy sobie pozwolić na zapisanie dziecka na lekcje pianina czy rytmikę, bądź gdy sami nie przepadamy za chodzeniem na koncerty czy występy z chórem? Jak łatwo się domyślić „MUZYKA NIEJEDNO MA IMIĘ” – istnieje wiele innych możliwości, za pomocą których możemy rozwijać zainteresowania muzyczne dziecka. Jedną z nich, cieszącą się ogromnym zainteresowaniem, jest tworzenie z maluchem instrumentów z przedmiotów codziennego użytku. Jest to okazja nie tylko do wspaniałej zabawy i ćwiczenia kreatywności, ale przede wszystkim jest to okoliczność umożliwiająca spędzenie z dzieckiem czasu na wspólnym muzykowaniu w domowym zaciszu.

Oto przykładowe instrumenty, które każdy samodzielnie może wykonać w domu, wykorzystując wyłącznie to, co znajduje się „pod ręką”:

Bębenek


Przygotuj: pudełko po lodach/ciastkach, kartonik, patyczki do szaszłyków, korki od wina, kolorowy papier, klej, nożyczki.

Marakasy

Przygotuj: łyżki, plastikowe jajko z Kinder Niespodzianki/plastikowe nakrętki, fasolę/groch/ryż, taśmę, klej, nożyczki.

Fletnia pana


Przygotuj: plastikowe słomki, taśmę, nożyczki.

Kastaniety


Przygotuj: karton, nakrętki, sznurek, klej, nożyczki.

Grzechotka


Przygotuj: nakrętki, sznurek/drucik, nożyczki, klej.

Gitara


Przygotuj: plastikową butelkę, rolki po papierze toaletowym, nakrętki, gumki recepturki, taśmę, nożyczki, klej.

Miłej zabawy!

Warto również zobaczyć:

Aktualne zapisy
Pierwszy dzień w szkole Czym jest anoreksja?