Jak wykorzystać popularne gry do nauki?

Magdalena Borkowska Magdalena Borkowska

Jak wykorzystać popularne gry do nauki?

Poniżej znajdują się przykłady zadań i gier, które można wykorzystać, ucząc dzieci np. języków obcych. Wiele przykładów, schematów albo gotowych materiałów znajdziemy w internecie.

Fiszki (flashcards)

Powszechnie są to papierowe prostokąty, nie większe niż powierzchnia dłoni osoby dorosłej. Z jednej strony zapisujemy słówko w języku obcym, z drugiej jego polski odpowiednik. Można wykonać jeszcze wersję obrazek – słówko: obrazek ze słówkiem obcym i obrazek ze słówkiem w języku polskim, a także możliwe jest dostosowanie fiszek do nauki materiału z innych przedmiotów, obejmujących np. pojęcia biologiczne lub daty historyczne, a z drugiej strony wypisane znaczenia lub wydarzenia. W ten sposób dziecko może uczyć się wraz z rodzicem lub zdobywać wiedzę samodzielnie, o ile potrafi już czytać.

Przykładowo, na stronie www.fiszki.pl znajdziemy gry karciane przeznaczone dla najmłodszych (dla starszych też się nadają), które można wykorzystać do tego rodzaju nauki.

Dobble

Nie ma przeszkód, aby wykorzystać oryginalną grę Dobble, którą widuje się w sklepach, jednak dlaczego nie zrobić jej samemu? W internecie znajdują się strony, które podają schematy tworzenia tych kart, zależne od liczby obrazków na jednej karcie. Jeżeli jednak uznamy, że jest to dla nas zbyt wiele pracy – warto skorzystać z takiej strony, jak www.printoteka.pl, na której inni wstawiają wykonane przez siebie materiały do nauki, w tym także i Dobble.

Gra, oprócz spostrzegawczości, rozwija również zasób słownictwa i szybkość jego przywoływania.

Tabu

Gra polegająca na opisaniu hasła w taki sposób, by inni gracze mogli je odgadnąć. Na karcie znajduje się hasło, a pod nim od 3 do 5 słów, których nie można użyć przy podawaniu deskrypcji.

Gry Tabu dostępne są w sklepach oraz w internecie w formie kart do wydrukowania.

Plakaty

Potrzebny jest duży kawałek papieru – rolki do tablicy z Ikei są do tego idealne. Z łatwością, używając kolorowych pisaków, wykonamy, co tylko zapragniemy – grę Połącz przeciwieństwa lub Wisielec, tabelę z rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi, listę słówek do przetłumaczenia, obrazki do nazwania, opis czasu teraźniejszego prostego. Prócz samodzielnego przygotowania listy, na takim papierze można również sprawdzić wiedzę dzieci, dając im polecenie wypisania wszystkich zapamiętanych nazw ubrań lub narysowania rodziny i nazwania poszczególnych jej członków. Mają wtedy niezłą frajdę!

Gry planszowe z pytaniami

Ze strony www.printoteka.pl lub innej udostępniającej materiały drukujemy szablon do gry planszowej, na której postawimy pionki. Tworzymy także listę pytań – możemy je ponumerować albo wyciąć w formie fiszek. Kładziemy na wydrukowanej planszy numery lub pytania i zaopatrujemy się jeszcze w kostkę do gry. W ten oto sposób, „chodząc” po planszy, będzie trzeba odpowiedzieć na pytania kryjące się na polu, na którym staniemy.  

Szybka, prosta, a zarazem bardzo użyteczna gra do wielokrotnego użytku.

Domino

Godzinowe, słowne, obrazkowe, fonetyczne… do wyboru, do koloru! Podstawowe gry typu domino różnią się wyłącznie liczbą oczek. Tutaj zalecam wykorzystanie dwóch „dopasowań”. Przykładowo: jeżeli mamy godziny, na jednym klocku będzie ona w zapisie cyfrowym, a na drugim w zegarowym; jeżeli robimy kolory, to na jednej kostce będzie plamka z kolorem, a na drugiej zwierzę albo przedmiot w danym kolorze.

Domino fonetyczne znajdziemy między innymi na stronie British Council. Także Fiszkimają grę o tematyce dom i szkoła.

Dopasowywanie

W tym ćwiczeniu widzę wiele możliwości. Dopasowywanie słówek – tłumaczenie lub fonetyczny odpowiednik. Mając np. dział o żywieniu, do nagłówków (nabiał, warzywa) dopasowuje się produkty żywieniowe napisane na karteczkach; możemy również skojarzać odpowiednio zdjęcia zwierząt (krowy i cielaka, konia i źrebaka); albo łączyć synonimy z antonimami; czy powiązać członków rodziny (mama – tata, brat – siostra).

Obrazki

Do tych zadań potrzebujemy obrazków z książeczek, internetu, zeszytów. Nadadzą się również karty z gier planszowych Dixit i Tajemnicze domostwo.

Dzieci próbują opisać pojedynczymi słówkami albo całymi zdaniami to, co widzą na danym obrazku. Dodatkowo polecam zadawać do nich pytania oraz proponować własne słówka i zapytać pociechę o to, czy się zgadza z naszymi pomysłami.

Krzyżówki

Tak jak w większości przypadków, z pomocą przychodzi nam Google, dzięki któremu możemy bez problemu znaleźć Crossword maker. Można także zrobić krzyżówkę razem z dzieckiem, bez korzystania z jakichkolwiek stron. Polecam wybrać wtedy dowolną tematykę (niech ona będzie naszym hasłem) i mając bazę słówek, stworzyć krzyżówkę. Nie zapomnijmy przy tym pomyśle o pytaniach lub zdaniach z brakującymi wyrazami.

Memory

Samodzielne stworzenie tego rodzaju ćwiczenia jest bardzo proste! Komputerowo lub odręcznie tworzymy parzystą liczbę prostokątów. Na połowie z nich wypisujemy słówko w obcym języku, na drugiej odpowiednik po polsku w wersji fonetycznej lub zamieszczamy obrazek. Gramy, układając wszystkie karteczki odwrócone wierzchem do dołu. Na rundę odkrywamy dwie z nich, szukając identycznych. Jeżeli trafimy na parę – bierzemy ją albo zostawiamy odkrytą na miejscu. Jeżeli nie znajdziemy dwóch takich samych kart, zakrywamy kafelki z powrotem.

Fiszki mają tę grę w tematyce „hobby”.

Jak widać, jest wiele sposobów na wykonanie gier, które bawią i uczą jednocześnie. Zachęcam do zwrócenia uwagi, czy nie mamy możliwości wykorzystania innych planszówek oraz czy przedmioty codziennego użytku nie byłyby idealnym materiałem do nauki – nic nie stoi na przeszkodzie, by łączyć przyjemne i konieczne (jak ubranie się albo zrobienie obiadu) z pożytecznym!

Aktualne zapisy
13 pomysłów na aktywne spędzanie czasu w domu z dziećmi Dzieci kontra stres – jak pomóc pociechom w radzeniu sobie ze stresem