Dogoterapia a rozwój dziecka
Dogoterapia to zajęcia, podczas których towarzyszy dzieciom pies. Zwierzę daje wiele radości i uśmiechu. Dzięki obecności psa osoby niepełnosprawne często zapominają o swoich ograniczeniach i dysfunkcjach.
Trudno ocenić wartość dogoterapii. Zajęcia poprawiają komunikację, wzbogacają słownictwo i mowę. Przełamują lęki, rozwijają funkcje poznawcze, stymulują zmysły oraz ćwiczą koncentrację, koordynację ruchów i orientację przestrzenną. Zajęcia z psem budują poczucie własnej wartości, pewności siebie. Dogoterapia uczy samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa. Wpływa na stan emocjonalny, łagodzi stres i samotność. Zabawy z psem uczą również tolerancji oraz szacunku do zwierząt i ludzi. Wpajają zasady bezpiecznego postępowania z psami oraz wpływają korzystnie na kształcenie emocjonalne.
Dogoterapia wpływa na kilka obszarów rozwoju:
Samodzielność
Celem jest rozwijanie umiejętności oraz czynności samoobsługowych.
- ćwiczenia samoobsługowe, np. zakładanie psu obroży.
Rozwój motoryczny
Wspomaganie rozwoju motoryki małej. Celem jest rozwijanie percepcji ruchów rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- nawlekanie, wycinanie,
- zabawa z klockami i puzzlami,
- sznurowanie „papierowych kości”,
- zgadywanie przedmiotów należących do psa tylko po dotyku,
- zabawy plastyczne, origami,
- zabawy z grochem i fasolą,
- ćwiczenia z zapinaniem smyczy, obroży,
- czesanie, głaskanie, karmienie, masaż psa,
- nalewanie wody do miseczki,
- przesypywanie karmy,
- wykonanie zabawki edukacyjnej dla psa.
Rozwijanie motoryki dużej, której celem jest kształcenie sprawności ruchowej, zręczności oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- zabawy z piłką,
- naśladowanie sposobu poruszania się psa,
- ćwiczenia w orientacji własnego ciała,
- przechodzenie przez tunel,
- skoki przez hula-hop,
- zabawy z elementami rzutu,
- szukanie smakołyków.
Rozwój poznawczy
Celem jest rozwijanie percepcji wzrokowo-przestrzennej, rozwijanie świadomości przestrzennej, uczenie orientacji.
- grupowanie przedmiotów według kształtów, kolorów itp.,
- ćwiczenia na wyczuwanie własnych kończyn, np. głaskanie psa stopą,
- rozpoznawanie elementów na obrazkach,
- zabawy w szukanie smakołyków, utrwalenie pojęć, blisko, daleko.
Rozwój społeczno-emocjonalny
Celem jest kształtowanie, wrażliwości, odporności emocjonalnej, rozwijanie umiejętności społecznych, tolerancji oraz komunikacji.
- wspólna zabawa i integracja dzieci z psem,
- czytanie bajek terapeutycznych,
- ćwiczenia odprężające,
- nawiązywanie kontaktów, rozmowy,
- wydawanie psu komend,
- kształtowanie poczucia własnej wartości, pewności siebie,
- przestrzeganie zasad grupowych obowiązujących w szkole,
- przestrzeganie zasad bezpiecznego postępowania z psem.
Rozwój mowy, analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonemowego
- ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, np. swobodne oddychanie,
- wskazywanie głoski na końcu wyrazu, na początku wyrazu oraz w środku,
- naśladowanie odgłosów psa, np. wycie, szczekanie,
- odróżnianie dźwięków, ciche – głośne,
- wsłuchiwanie się w bicie serca psa, w odgłosy śpiącego psa,
- rozpoznawanie źródła dźwięku, np. szczeku psa,
- grupowanie przedmiotów wydających te sam dźwięki, np. piszczące zabawki,
- „gimnastyka buzi i języka”,
Rozwój umiejętności szkolnych
Celem jest wspieranie rozwoju umiejętności szkolnych, pomoc w nauce.
- układanie historyjek obrazkowych,
- zadania matematyczne z psem w roli głównej, np. zadania z treścią,
- ćwiczenia z umiejętności rozumienia czytanego tekstu i umiejętności czytania,
- ćwiczenia utrwalające litery,
- odwzorowywanie, rysowanie.
Ludzie oceniają po wyglądzie, zanim nas poznają, wyrobią sobie o nas opinie. Jednak jest ktoś, kto nas nie ocenia. Cieszy się każdego ranka, gdy wstajemy, i bez różnicy, czy jesteśmy potargani czy wyszykowani do pracy. Wygląd jest tu bez znaczenia. Nie śmieje się, gdy coś nam się nie uda. To oczywiście pies. Właśnie dlatego zajęcia z udziałem czworonoga przynoszą doskonałe efekty. Nie ma bardziej tolerancyjnego towarzysza w życiu niż pies.